
Over mij.
Na mijn studie International Hospitality Management in Leeuwarden was het de horeca die mij riep, maar het bedrijfsleven dat lonkte. Daarom begon ik in 2008 als Intercedent voor een uitzend- en werving & selectiebureau. Hier leerde ik de kneepjes van het sales vak en kwam ik erachter dat het winnen van nieuwe klanten en het matchen van sollicitanten mijn drijfveren waren. Ik kwam daarna terecht bij een internationale IT-organisatie die software en hardware ontwikkeld voor o.a. retail en quick service restaurants. Als Sales Manager heb ik mooie ervaringen opgedaan, maar een droom was het werken in de fietsbranche.
Zo startte ik in 2014 als Retail Adviseur voor Kruitbosch: de fietsgroothandel en -producent van Cortina en Alpina. Gaaf om klanten te leren hoe zij hun bedrijf beter konden positioneren, het assortiment afstemmen op de doelgroep en de inkoop te versnellen. Het salesbloed ging toch weer stromen en na 3 jaar maakte ik de stap naar Accountmanager. Na opnieuw 3 jaar door heel Nederland klanten bezoeken was het een samenloop van omstandigheden dat ik besloot de wereld van consultancy te betreden. Maar: met sales als core business!

Jan Peter
Ik leerde als Consultant en Projectmanager om mooie projecten op te starten, mijn kennis van sales slimmer toe te passen en succesvolle salesafdelingen op te bouwen. Het zaadje voor ondernemerschap plantte zich, omdat ik mijn eigen werkwijze ontwikkelde. Na het schrijven van een uitgebreid businessplan ben ik februari 2024 gestart met vanBoven Sales Enablement.
Mijn passie in de achtertuin!
Naast mooie projecten draaien vind ik een gezonde werk-balans erg belangrijk. Je vindt mij regelmatig op de racefiets of op de mountainbike op de Utrechtse Heuvelrug. Lichaam en geest gezond houden heeft voor mij prioriteit.
​
Naast sportief ben ik ook een familieman. Met mijn vriendin en twee dochters leuke uitstapjes maken, met vrienden + kids een uitgebreide lunch pakken of lekker thuis hangen en spelletjes doen samen. Thuis vind je mij vaak achter het fornuis of aan de klus om de fiets nog beter en sneller te maken.
Mijn overtuiging
Ik hanteer bewezen methodieken en theorieën om het groeipotentieel vorm te geven. Zo ben ik overtuigd van de kracht van:
-
Eliyahu M. Goldratt en zijn Theory Of Constraints: wanneer je inziet dat elk proces of systeem een bottleneck heeft, ben je er altijd op gebrand dat het beter kan. Meer resultaat. Slimmer. Sneller. Met minder kosten. Ik vind de bottleneck die jouw proces vertraagd en ga aan de slag met de oplossing.
-
Neil Rackham en SPIN Selling: een fantastische structuur voor het verkoopgesprek. Makkelijk te lezen en door veel oefenen ook goed toe te passen in de praktijk. Voor de traditionele verkoper een grote spiegel: daar kom je tijdens een van mijn trainingen wel achter!
-
Justin Roff Marsh met The Machine: een gids naar het bouwen van een effectieve salesorganisatie. Door alle randzaken en afleiding weg te nemen bij de verkoper, heeft zij alle tijd om zich bezig te houden met: verkopen.
Waarom JP een goede keuze is
Als ex-verkoper heb ik sterke voelsprieten voor wat jouw sales team voelt en ervaart. Groei gaat gepaard met groeipijnen en verandering komt met weerstand - en daarna draagvlak. Iemand aan boord hebben die zich inleeft in, en rekening houdt met de belangen van jouw team, geeft vertrouwen en overzicht.
​
Alleen zó bouw je het beste salesteam!
